سایت در حال به روزرسانی است ...

پروتئین بار و تأثیر آن در افزایش وزن به شکل سالم و اصولی

Wednesday، ۱۹ Aabaan ۱۴۰۰

پروتئین بار و تأثیر آن در افزایش وزن

یک هدف مشترک میان بسیاری از افرادی که قصد تقویت قدرت بدنی خود را دارند، افزایش وزن با یک روش سالم و اصولی است. شاید از نگاه سطحی افزایش وزن ساده به نظر بیاید و تصور بسیاری این باشد که تنها با بالا بردن میزان کالری دریافتی می‌توانند به این هدف برسند. با این حال با کمی تحقیق به‌خوبی می‌توان پی برد که این یک تصور اشتباه است. از همین رو نیز بسیاری از افراد به پروتئین بار برای افزایش وزن رو می‌آورند. در ادامه این مطلب به بررسی تأثیر پروتئین بار در بالا بردن وزن و افزایش حجم عضلات می‌پردازیم.

چرا برخی قصد افزایش وزن دارند؟

در جامعه کنونی، بیشتر تمرکز رسانه‌ها و تبلیغات روی کاهش وزن است و اغلب به افزودن وزن توجه کافی نمی‌شود. با این وجود دلایل بسیاری برای تمایل افراد به افزایش وزن اصولی و سالم وجود دارد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر هستند:

· افرادی که به تقویت قدرت بدنی و عضله‌سازی تمایل دارند.

· زنانی که به دلیل کمبود وزن در زمینه بارداری با چالش مواجه شده‌اند.

· افرادی که با بیماری‌های سختی مانند سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند و این موضوع باعث کاهش وزن در آن‌ها شده است.

پروتئین بار چیست؟

پروتئین بار اسنک آماده‌ای با مقادیر بالایی از پروتئین و سایر مواد مغذی است. میزان پروتئین موجود در این بار از سایر اسنک بارها بسیار بالاتر است. همچنین بسته به نوع برند، پروتئین بار می‌تواند شامل مقادیر متفاوتی از کربوهیدرات و چربی هم باشد. بیشتر پروتئین بارها بسیار لذیذ بوده و دارای طعم‌های متنوعی مانند شکلاتی، نعنایی و... هستند و به علت سادگی مصرف، برای هر شرایطی یک خوراکی مناسب به‌شمار می‌روند.

علت مصرف پروتئین بار

پروتئین در انواع مختلفی از مواد غذایی مانند گوشت، مغزیجات و حبوبات یافت می‌شود. نگهداری برخی از منابع پروتئین مانند کره بادام‌زمینی یا پودر پروتئین نیازی به یخچال ندارد و به‌راحتی می‌توان اغلب این منابع را به عنوان یک اسنک، میان دو وعده غذایی، مصرف کرد یا در شرایطی که زمان کافی برای آماده کردن غذا نیست از آن‌ها کمک گرفت. پروتئین بارها یک منبع غنی از پروتئین هستند که از پیش آماده بوده و مصرف آن‌ها بسیار سریع و ساده است. به همین خاطر هم این خوراکی یک انتخاب مناسب برای افرادی است که می‌خواهند نیاز روزانه خود به پروتئین را برطرف کنند.

مصرف پروتئین بار برای افزایش وزن

افزایش وزن با مصرف کالری بیش از نیاز بدن برای سوخت و ساز محقق می‌شود. با این حال رساندن این میزان کالری به بدن می‌تواند برای برخی کار دشواری باشد، به عنوان مثال افرادی که زمان کافی برای این‌ کار ندارند یا افرادی که با بحث برنامه‌ریزی غذایی و انتخاب یک رژیم مناسب آشنا نیستند. همچنین برای اینکه افزایش وزن به شکل سالم اتفاق بیفتد باید به میزان مناسب کالری مصرف کرد و از مصرف مقادیر بالای کربوهیدرات‌ها برای رسیدن به این هدف جلوگیری کرد.

مصرف پروتئین بارها برای افزایش وزن به دلایل زیر می‌تواند روش مناسبی باشد:

پروتئین باکیفیت نه کالری بی‌خاصیت

در افزایش وزن سالم و اصولی باید کالری مورد نیاز بدن را از یک منبع سالم و خوب تأمین کرد. پروتئین به افزایش حجم عضلات کمک کرده و بدن را در تأمین نیازهای ضروری خود یاری می‌کند. در واقع به زبان دیگر مصرف 200 کالری پروتئین بار برای بدن شما خیلی سودمندتر از 200 کالری چیپس است چون پروتئین بار به جای بالا بردن چربی بدن با افزایش حجم عضلات به بالا بردن وزن کمک می‌کند. همچنین مصرف پروتئین بارهایی که از منابع پروتئین باکیفیت تولید شده‌اند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

مصرف ساده و راحت

اگر آماده کردن و مصرف غذا برایتان کار دشواری است پروتئین بارها می‌توانند یک راه‌حل عالی باشند. از آنجا که مصرف پروتئین بار ساده و سریع است انتخاب مناسبی به عنوان میان‌وعده یا حتی دسر بعد از غذای اصلی محسوب می‌شوند. همچنین از آنجا که میزان مواد مغذی این محصول بسیار بالا است، برای دریافت کالری مورد نیاز خود لازم نیست مقدار زیادی از آن را مصرف کنید. هر پروتئین بار اغلب حدود 15 گرم پروتئین در دسترس بدن می‌گذارد که برابر با میزان پروتئین دو لیوان شیر یا نصف یک سینه مرغ است. اگر سبک زندگی شلوغی دارید پروتئین بار نسبت به بسیاری از منابع دیگر پروتئین، انتخاب بهتری محسوب می‌شود.

افزایش حجم عضلات و استحکام استخوان‌ها

هدف بسیاری از افراد در افزایش وزن، عضله‌سازی است که بالا بردن میزان پروتئین دریافتی و ورزش‌های استقامتی این هدف را ممکن می‌سازد. مصرف پروتئین بار برای افزایش وزن در رسیدن به این هدف تأثیرگذار است و می‌توانید بسته به نیازتان آن را قبل، بعد یا حتی هنگام جلسات تمرینی مصرف کنید. پروتئین به ترمیم و رشد عضلات بدن کمک می‎کند. از همین رو نیز همراه ساختن پروتئین با تمرینات ورزشی به رشد عضلات و در پی آن بالا رفتن وزن منجر خواهد شد.

چطور بهترین پروتئین بار برای افزایش وزن را انتخاب کنیم؟

برای رسیدن به اهداف خود می‌توانید بهترین نوع پروتئین بار برای افزایش وزن را انتخاب کرده و در رژیم غذایی خود بگنجانید. برخی از پروتئین بارها ممکن است دارای مقادیری بالا از شکر باشند یعنی ماده غذایی که در یک رژیم سالم جایی ندارد. برخی ویژگی‌های پروتئین بار مناسب برای افزایش وزن موارد زیر هستند:

· دارای حداقل 15 گرم پروتئین

· فاقد شیرین‌کننده‌ها یا طعم‌دهنده‌های مصنوعی

· فاقد مواد اولیه GMO

· دارای حداقل 200 کالری

نتیجه نهایی درخصوص پروتئین بار برای افزایش وزن

پروتئین بارها می‌توانند بخش تأثیرگذاری از یک رژیم غذایی اصولی برای وزن اضافه کردن باشند. نکته کلیدی در این رابطه انتخاب پروتئین بار مناسبی است که حاوی کالری و پروتئین کافی بوده و از مواد اولیه مفید و باکیفیت تهیه شده است.