سایت در حال به روزرسانی است ...

انرژی بار چه تفاوتی با پروتئین بار دارد؟

Tuesday، ۱۸ Aabaan ۱۴۰۰

اگر به سلامت خود اهمیت بالایی داده و رژیم غذایی حساب‌شده‌ای داشته باشید به احتمال زیاد انرژی بارها و پروتئین بارها پای ثابت سبد خریدتان هستند. با وجود آنکه انرژی بار و پروتئین بار هر دو از مواد اولیه پرانرژی، مقوی و مغذی تشکیل شده‌اند، خوب است بدانید که این دو اسنک با هم یکی نبوده و تفاوت‌هایی دارند. البته تفاوت‌های این دو برای بسیاری مشخص نیست و گاهی حتی آن‌ها را با هم اشتباه می‌گیرند. برای اینکه بتوانید با آگاهی هرچه تمام‌تر از مزایای این دو اسنک مغذی و خوش‌طعم سود ببرید بهتر است با تفاوت انرژی بار و پروتئین بار آشنا باشید، پس در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

پروتئین بار چیست و مصرف آن برای چه اهدافی مناسب است؟

پیش از بررسی نقاط تفاوت انرژی بار با پروتئین بار بهتر است ابتدا با هر کدام از این دو اسنک بیشتر آشنا شده و موارد مصرف آن‌ها را بشناسیم. از آنجا که پروتئین بار یک منبع بی‌نظیر و غنی از درشت مغذی‌های ضروری است، جایگزین سالم و مناسبی برای وعده‌های غذایی محسوب می‌شود. یکی از مزایای پروتئین بار این است که در مقابله با ضعف و گرسنگی به کمک شما می‌آید. همچنین این اسنک یک راه‌حل خوب در شرایطی که زمان کافی برای آماده کردن غذای مناسب ندارید به شمار می‌رود. میزان انرژی و کالری پروتئین بارها اغلب زیاد بوده و برای افرادی با فعالیت و سوخت و ساز بدنی بالا مانند ورزشکاران و بدنسازان انتخاب بسیار مناسبی هستند. مواد مغذی و مقوی تشکیل‌دهنده این اسنک به ورزشکاران در زمان فعالیت بدنی و حتی استراحت کمک می‌کند.

انرژی بار چیست و مصرف آن برای چه اهدافی مناسب است؟

برخلاف پروتئین بار انرژی بارها کالری و انرژی که در کوتاه مدت به آن نیاز دارید را به سرعت برای‌تان تأمین می‌کنند. این بارها غنی شده از جو، دانه‌ها، مغزیجات و گرانولا هستند. از همین رو نیز در جلسات ورزشی کوتاه مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری به کمک شما می‌آیند. به علاوه از مزایای انرژی بار این است که یک اسنک مناسب برای هر سن و سالی به شمار می‌رود و از هیچ‌گونه شیرین‌کننده مصنوعی در مواد تشکیل‌دهنده آن استفاده نمی‌شود.

تفاوت انرژی بار با پروتئین بار چیست؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که هر دو بار مزایای بسیاری برای سلامتی جسمانی به همراه دارند. از مزایای انرژی بار و پروتئین بار این است که هر دو حاوی مواد غذایی مفیدی همچون جو، عسل، گرانولا و... هستند که همگی به بدن ما در ترمیم و بازیابی سلامت کمک می‌کنند. همچنین یکی از نکات قابل توجه این است که اگر قصد آغاز رژیم لاغری را داشته و بخواهید از طریق کم کردن میزان کربوهیدرات‌های دریافتی، وزن کم کنید پروتئین بار راه‌حل مناسبی است. دیگر تفاوت انرژی بار با پروتئین بار در آن است که پروتئین بار به عنوان یک جایگزین برای وعده‌های غذایی هم مصرف می‌شود. این در حالی است که انرژی بار تنها برای تأمین انرژی طی جلسات تمرینی کوتاه مدت کاربرد دارد. در واقع انرژی بار غنی از کربوهیدرات و شیرینی است تا بتواند خیلی سریع سطح انرژی شما را افزایش دهد. از سوی دیگر پروتئین بار همانطور که از نامش پیداست با پروتئین غنی شده و به همین خاطر هم می‌تواند جایگزین وعده‌های غذایی شود. پس از خوردن پروتئین بار به احتمال زیاد تا چندین ساعت احساس سنگینی داشته و گرسنه نخواهید شد. علاوه بر تمامی این موارد نیز اگر به یک اسنک پرانرژی برای ادامه دادن به فعالیت‌هایتان نیاز داشته باشید انرژی بار انتخاب مناسبی است. به علاوه انرژی بار برای افزایش سریع و ناگهانی انرژی انتخاب بهتری است. در حالی که پروتئین بار به تأمین پروتئین مورد نیاز بدن هم کمک بیشتری می‌کند.

هر یک از این دو بار برای چه شرایطی مناسب است؟

از آنجا که انرژی بار در تأمین گلیکوژن موردنیاز بدن نقش پررنگی دارد از کربوهیدرات و کالری غنی شده است. در واقع این اسنک خوش‌طعم یک نوع سوخت و منبع انرژی خوب و سریع برای بدن محسوب می‌شود. مصرف انرژی بار به شما در فعال ماندن و حفظ انرژی تا رسیدن زمان وعده غذایی بعدی (وعده‌های اصلی شامل صبحانه، ناهار و شام) کمک می‌کند. همچنین دیگر تفاوت انرژی بار با پروتئین بار در آن است که انرژی بار برای افزایش میزان کالری گاهی هم دارای میوه‌های خشک است. این اسنک بهترین انتخاب برای مصرف حدود نیم ساعت یا 45 دقیقه قبل از شروع جلسات ورزشی به شمار می‌رود.

از سوی دیگر اگر به دنبال یک وعده برای زمان پس از ورزش و تمرینات خود هستید پروتئین بار انتخاب بهتری است. این محصول حاوی میزان مناسبی از پروتئین‌های عضله‌ساز و همچنین مواد مغذی برای ترمیم و رشد عضلات و ماهیچه‌های بدن است. امروزه حتی بسیاری از پروتئین بارهای کم‌کالری که با پایه گیاهی در بازار عرضه می‌شوند از نخود سبز، برنج و... تشکیل شده‌اند. شما برای بیشترین تأثیرگذاری می‌توانید پروتئین بار را چیزی حدود نیم ساعت پس از تمرینات ورزشی مصرف کنید. همچنین اگر به یک میان‌وعده سنگین نیاز داشتید هم می‌توانید این محصول را انتخاب کنید. پروتئین بارها انرژی لازم برای باقی روز را فراهم می‌کنند و بهترین راه‌حل برای کاهش احساس بی‌حالی و خستگی پس از جلسات سنگین ورزشی هستند.