سایت در حال به روزرسانی است ...

پروتئین بار برای عضله سازی | بهترین زمان مصرف چه زمانی است؟

Wednesday، ۱۹ Aabaan ۱۴۰۰

در رابطه با نوع، زمان و روش استفاده از پروتئین بار برای عضله سازی سوالات مختلفی وجود دارد که با آگاهی از پاسخ آن‌ها می‌توان بهترین نتیجه را از مصرف این محصولات گرفت. به عنوان مثال اینکه چه باری مفیدتر و بهتر از سایر محصولات موجود در بازار است، بهترین زمان مصرف پروتئین بار برای عضله سازی و دستیابی به اهداف ورزشی-رژیمی چه زمانی است یا حتی اینکه چرا باید پروتئین بار را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟ در ادامه این مطلب به برخی از سوالات پرتکرار درخصوص این محصول پاسخ خواهیم ‌داد، پس همراه ما باشید.

مصرف پروتئین بار برای چه کسانی مناسب است؟

پروتئین بارها فقط برای بازیابی انرژی و بهبود عملکرد در تمرینات و جلسات ورزشی نیستند و انتخاب مناسبی برای هر سبک زندگی به حساب می‌آیند. در واقع شما می‌توانید با هر سن و جنسیت و شرایطی از این محصول استفاده کنید. به عنوان مثال برای کاهش وزن، افزایش وزن با عضله‌سازی، تأمین انرژی موردنیاز برای انجام فعالیت‌های روزانه یا مطالعه دروس و حتی زمانی که برای آماده کردن وعده‌های غذایی فرصت کافی ندارید. همچنین پروتئین بار یک اسنک خوش‌طعم و شیرین هم به‌شمار می‌رود که می‌توان آن را بین وعده‌های غذایی مصرف کرد. اگر در رژیم غذایی خود به دنبال حذف شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستید هم این بارها انتخاب خوبی محسوب می‌شوند. پروتئین بارها حتی در سختگیرانه‌ترین رژیم‌های غذایی نیز جا دارند چراکه از پروتئین، فیبر و سایر مواد مغذی غنی شده‌اند. البته از آنجا که تنوع این محصول در بازار بسیار بالا است و می‌توان انواع مختلفی از آن شامل پروتئین بار با پایه گیاهی، کم‌شیرین و... را پیدا و خریداری کرد، بهتر است نوعی را که برای شما و اهداف‌تان مناسب‌تر است انتخاب و مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف پروتئین بار برای عضله سازی چه زمانی است؟

یک زمان مناسب برای مصرف پروتئین بار، کمی قبل یا بعد از جلسات ورزشی و تمرینی است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مقدار مناسبی از پروتئین باکیفیت بعد از ورزش بهترین و تأثیرگذارترین روش برای افزایش حجم عضلات است. بعد از فعالیت و انجام تمرینات ورزشی، بدن برای بازسازی ماهیچه‌ها، بهبود آسیب به عضلات و همچنین رشد عضلات نیازمند آمینواسیدها است. به همین خاطر نیز مصرف حدود 10 الی 20 گرم پروتئین بعد از تمرینات ورزشی، مواد مغذی مورد نیاز را در اختیار ماهیچه‌ها و عضلات بدن قرار می‌دهد. بیشتر پروتئین بارهای موجود در بازار نیز همین مقدار از پروتئین را در بر می‌گیرند. از همین رو اگر قصد عضله سازی با پروتئین بار را دارید بهترین زمان مصرف آن در بازه زمانی کوتاهی پس از پایان تمرینات‌تان است.

درخصوص مصرف پروتئین بار پیش از جلسات ورزشی نیز باید چنین گفت که با این کار منبع انرژی مناسبی را در اختیار بدن‌تان قرار می‌دهید و بدین ترتیب نتیجه بهتری هم از تمرینات خود کسب خواهید کرد. همچنین مصرف پروتئین بار به عنوان صبحانه هم روش خوبی برای افزایش و حفظ انرژی در طول روز است و در انجام فعالیت‌های روزانه به شما کمک می‌کند.

خوب است بدانید که در مطالعات اخیر، پژوهشگران به بررسی تأثیر مصرف پروتئین بار برای عضله سازی در دوره پیش (pre workout) یا پس (post workout) از تمرینات ورزشی پرداختند. این تحقیق جهت بررسی میزان عضله‌سازی، قدرت بدنی، هایپرتروپی عضلانی و... انجام شد و بررسی‌‌ها حاکی از آن بود که مصرف پروتئین بار پیش یا پس از تمرینات نتیجه یکسانی به دنبال دارد. از همین رو نیز انتخاب مصرف پروتئین بار به عنوان یک اسنک pre workout یا post workout به سلایق، شرایط، زمان در دسترس و... خود شخص بستگی دارد. به صورت خلاصه باید چنین گفت که می‌توانید بسته به تصمیم شخصی خودتان پروتئین بار را کمی قبل یا بعد از تمرینات ورزشی مصرف کنید.

انتخاب بهترین پروتئین بار برای عضله سازی

امروزه با توجه به تنوع بالای پروتئین بارها، انتخاب نوع مناسب آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال در حال حاضر میزان شکر موجود در برخی پروتئین بارها از پروتئین آن‌ها بیشتر است! پس اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را از مصرف پروتئین بار برای عضله سازی کسب کنید انتخاب یک محصول مناسب، گام مهمی است. در خرید پروتئین بار به موارد زیر دقت کنید:

· با بررسی لیست مواد تشکیل‌دهنده پروتئین بار از میزان شکر موجود در آن مطمئن شوید. سعی کنید محصولی با کمترین میزان شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی را تهیه نمایید.

· یک پروتئین بار خوب منبع مناسبی برای فیبرهای رژیمی هم محسوب می‌شود. فیبرهای رژیمی علاوه بر ایجاد احساس سیری مزایای دیگری از قبیل تنظیم سطح کلسترول خون را هم شامل هستند. حداقل 4 گرم فیبر رژیمی باید در پروتئین بار موجود باشد.

· به میزان کالری، چربی، کربوهیدرات و پروتئین موجود در پروتئین بار هم باید توجه کنید. اگر به دنبال عضله سازی نیستید از خرید پروتئین باری که بیشتر از 300 الی 500 کالری دارد پرهیز کنید. همچنین بهتر است میزان کربوهیدرات موجود در پروتئین بار محدود باشد.

· کیفیت برند ارائه‌دهنده پروتئین بار نیز اهمیت بالایی دارد چراکه یک برند خوب در محصولات خود از مواد اولیه باکیفیت و مغذی استفاده می‌کند.

· در نهایت باید افزود که می‌توانید درباره انتخاب پروتئین بار مناسب با نیازها و اهداف خودتان بیشتر هم تحقیق کرده یا از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید تا بهترین محصول را برای خود انتخاب کنید.