سایت در حال به روزرسانی است ...

بهترین زمان خوردن انرژی بار چه زمانی است؟

Monday، ۲۴ Aabaan ۱۴۰۰

بهترین زمان خوردن انرژی بار چه زمانی است؟

بسیاری از افراد با بهترین زمان مصرف انرژی بار آشنا نیستند. برخی نیز هروقت احساس گرسنگی کرده و نیاز به یک اسنک سریع برای تأمین انرژی بدن‌شان داشته باشند به سمت این محصول می‌روند. با این حال انرژی بارها بهتر است در زمان مناسب خورده شوند تا بیشترین منفعت را از مصرف آن‌ها به دست آورید. حدود 75 درصد از افراد بهترین زمان خوردن انرژی بار را نمی‌دانند و آن را در زمان نامناسب مصرف می‌کنند. در ادامه مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم و همچنین با فواید مصرف انرژی بار برای افزایش انرژی هنگام انجام تمرینات ورزشی آشنا می‌شویم.

انرژی بار چیست؟

انرژی بار یک نوع مکمل طبیعی خوش‌طعم و مقوی به شمار می‌رود که از مواد غذایی پرانرژی مانند غلات و سایر دانه‌های خوراکی مغذی، غنی شده است. انرژی بارها به طور معمول میزان کربوهیدرات و کالری بیشتری از پروتئین بارها دارند. به عنوان مثال برخی انرژی بارها که ماده غذایی پایه تشکیل دهنده‌شان جو دو سر است حدود 230 کالری دارند. جو دو سر کربوهیدرات‌های سالم و پیچیده بدن را تأمین می‌کند که هضم و جذب آن‌ها کمی زمان می‌برد. این موضوع باعث می‌شود چنین انرژی باری برای تأمین انرژی بدن در طول تمرینات ورزشی انتخاب مناسبی باشد. بهترین زمان خوردن انرژی بار با چنین ترکیباتی حدود یک ساعت قبل از شروع تمرینات ورزشی است چراکه بدن برای هضم کربوهیدرات‌های سازنده این محصول زمان بیشتری از کربوهیدرات‌های عادی نیاز دارد. به عنوان مثال اسنک‌ها و انرژی بارهای حاوی آرد سفید از کربوهیدرات‌های عادی تشکیل شده‌اند. پس اگر قرار است بلافاصله پیش از شروع ورزش یک اسنک بخورید بهتر است سراغ خوراکی‌هایی با کربوهیدرات‌های ساده‌تر و زودهضم‌تر بروید.

انرژی بار باید حاوی چه موادی باشد؟

انرژی بار مناسب باید شامل این سه دسته از مواد مغذی باشد: کربوهیدرات‌، پروتئین‌ و چربی. بهترین زمان خوردن انرژی بار حاوی میزان مناسب کربوهیدرات‌ها، فیبر، پروتئین و چربی می‌تواند صبحانه باشد. با مصرف چنین انرژی باری در صبح برای حداقل چند ساعت انرژی کافی خواهید داشت و احساس سیری می‌کنید.

بهترین زمان مصرف انرژی بار به عنوان اسنک وقتی در سفر یا از خانه دور هستید بین دو وعده غذایی است. همچنین بهتر است انرژی باری را انتخاب کنید که مقادیر پروتئین و چربی‌های سالم بالاتری دارد. این دو ماده غذایی بهتر جلوی احساس گرسنگی را می‌گیرند و بین دو وعده غذایی شما را سیر نگه می‌دارند. همچنین بهتر است بدانید که در کل، مصرف انرژی بار به عنوان اسنک وقتی قرار نیست فعالیت بدنی کافی داشته باشید توصیه نمی‌شود. مگر در شرایطی که زمان کافی برای خوردن یک وعده کامل ندارید چون در چنین شرایطی انرژی بار بهترین جایگزین محسوب می‌شود و می‌تواند برخی مواد مغذی مورد نیاز بدن‌تان را تأمین کرده و انرژی کافی برای باقی روز در اختیارتان قرار دهد.

یکی از توصیه‌های مهم در رابطه با خرید انرژی بار هم این است که تا حد امکان از مواد اولیه مصنوعی و شیرین‌کننده‌های غیرطبیعی دور بمانید. سراغ محصولاتی بروید که با مواد طبیعی طعم‌دار و شیرین شده‌اند. به عنوان مثال انرژی بارهایی که سرشار از خشکبارهایی مانند خرما، کشمش، میوه‌های خشک و... هستند.

بهترین زمان خوردن انرژی بار

همانطور که پیش‌تر هم به آن اشاره شد بهترین زمان خوردن انرژی بار حدود یک ساعت قبل از شروع تمرینات است. اگر قبل از ورزش از انرژی بار به عنوان یک اسنک استفاده کنید گلوکز موجود در آن با تأثیر روی پانکراس‌تان باعث ترشح هورمون انسولین می‌شود. به این ترتیب گلوکز و انرژی مورد نیاز عضلات و ماهیچه‌های بدن به آن‌ها وارد می‌شود. همین موضوع باعث حفظ انرژی در طول تمرینات، کاهش احساس خستگی، بی‌حالی و گرسنگی و تقویت و رشد عضلات‌تان خواهد شد. همچنین لازم است بدانید که اگر می‌خواهید بدن‌تان بتواند به صورت تمام و کمال از وعده غذایی که پیش از شروع تمرینات ورزشی در اختیارش قرار داده‌اید استفاده کند باید حداقل یک ساعت پیش از شروع، آن را مصرف کنید. علت این موضوع آن است که بدن شما بخش عمده انرژی مورد نیاز خود را از گلیکوژن تأمین می‌کند. گلیکوژن نیز در طی فرآیند هضم تولید می‌شود. در واقع بدن مواد غذایی مصرف شده را به واحدهای سازنده‌شان تبدیل کرده و سپس گلوکز به شکل گلیکوژن در اندام‌ها ذخیره خواهد شد.

علاوه بر آن نیز بهترین زمان مصرف انرژی بار می‌تواند بلافاصله بعد از تمام شدن تمرینات ورزشی و فعالیت بدنی باشد. با این کار در واقع پروتئین مورد نیاز بدن برای بازسازی و رشد عضلات را در اختیار آن قرار داده و بدین ترتیب باعث حفظ توده عضلانی بدن و حتی رشد ماهیچه‌ها خواهید شد. برای تقویت بافت عضلانی و عضله‌سازی لازم است حدود 30 الی 40 دقیقه پس از پایان تمرینات، به بدن خود پروتئین برسانید. انرژی بار و پروتئین بار هردو انتخاب مناسبی در این زمینه محسوب می‌شوند. البته لازم به ذکر است که میزان پروتئین موجود در انرژی بار از پروتئین بار کمتر بوده و در عوض کربوهیدرات بیشتری دارد.

فواید مصرف انرژی بار

· منبع غنی از پروتئین

· تأمین برخی مواد مورد نیاز بدن مانند ویتامین‌ها، فولیک اسید، کلسیم و...

· ماندگاری بالا

· مناسب برای سفرها و شرایطی که زمان کافی برای غذا درست کردن ندارید

· جلوگیری از ایجاد احساس خستگی، بی‌حالی و گرسنگی

· طعم‌های متنوع و سازگار با هر ذائقه